George Stephenson (mérnök)
A vasút feltalálója
Mikor született meg a gőzgép?
Az első gőzgépet a skót James Watt készítette el, és a szénbányákban használták a szivattyúk üzemeltetésére. De ennek a gőzgépnek a megszületéséről az első vasúti mozdony megalkotásáig több év telt el.
Ki volt George Stephenson?
George Stephenson Wyland-ba, Newcastle mellett született 1781-ben, és a vasút szülőatyjának nevezik; mivel nagyon szegények voltak, már hétéves korában elkezdett dolgozni és tizennyolc éves koráig analfabéta volt. De a gépek annyira elbűvölték, hogy addig olvasott és tanult, amíg mérnök nem lett belőle.
Mikor alkotta meg az első mozdonyt?
1814-ben, hogy a bányában, amelyben dolgozott, ezzel helyettesítse az állati vontatást.
Hogyan jött létre az első vasút?
A gőzmozdony tűzterének léghuzatát úgy növelte meg, hogy a távozó gőzt bevezette a füstkéménybe; Stephensonnak sikerült más technikai problémákkat is megoldania, amikkel egyre jobb eredményeket ért el. Az új gépet elsőként a bányában használták: a lovakat helyettesítette a mozdony, amelyek a kocsikat vontatták. A siker arra buzdította, hogy benyújtson egy vasútról szóló tervet az angol Parlamentnek. 1825. szeptember 27.-én ő maga vezette az első mozdonyát Stocktontól Darlingtonig, mintegy 32 kilométeren keresztül.
Milyen volt az első vasút?
Az első vasúton a mozdony 20-25 km/h-s sebességgel haladt, szénnel megrakott és utasokkal teli kocsikat vontatott; előtte egy ember lovagolt, aki értesített a közeledő veszélyről!
Stephenson tökéletesítette a találmányát?
Stephenson legnagyobb sikere 1830. május 5.-én volt, amikor új gőzmozdonya, a Rocket (rakéta) megnyerte azt a pályázatot, amelyet az új vasútvonalakon használatba kerülő mozdonyokra hirdetett meg: a Racket a Liverpool és Manchester közötti 35 km-es távot egy óra alatt tette meg a merész utasok csodálatára és megdöbbenésére.
Hogyan fogadták az újdonságot?
Nem mindenki volt elragadtatva a "szörnytől", amely füstöt okádott; az emberek nagy része még mindig inkább a lovak által húzott postakocsit választotta, mert kényelmesebbnek és kevésbé veszélyesnek találta. Mások azt tartották, hogy a vonat füstje veszélyezteti a szántóföldeket, a kerteket és az állatokat... és egyáltalán nem voltak abban biztosak, hogy nem robban-e föl mindjárt. Maga a királynő is szívesebben utazott lovashintaja puha párnáin. De a vonat korszaka elkövetkezett, és a következő években a vasút egyre gyorsabban terjedt el nemcsak Angliában, hanem más országokban is.
(könyvtári kutatómunkánk)
|